Ei fin uke er på hell!

Vi dro på “de store skogene” på torsdag, etter en “hektisk” start på dagen, med fysikalsk og bisettelse i Horten kapell…. Når du befinner deg i Åsgårdstrand og er ferdig der klokka 13.20, og skal være i kapellet klokka 14….og du kommer bak en traktor med svær henger, og alle skolebarna skal over alle fotgjengerfeltene som finnes… Og jeg skulle hjem og hente gubben,- og vi rakk det…. Du er mer svett inni hue, enn utapå kroppen… Deretter var det hjem for å skifte, og hive seg inn i en ferdigpakka bil….Vi var framme på hytta klokka 16, det var 25 grader i skyggen og 22 i vannet… Det er mye greier som skal være med på hyttetur,-noe av det er avbilda over her…

Linerla hadde bygga reir på verandaen IGJEN, men ungene hadde flydd…. Det er litt av et kunstverk, tenk hva disse bevingede små klarer å få til….Reiret ble fjerna, men jeg måtte bare ta et bilde av det! De bruker alt mulig som reirmateriale, og det formes sirlig!

Nærmeste nabo, hytta til Kyrre speiler seg…. Vi tok oss en kveldstur i båten, vi ser INGEN av disse hyttene når vi er på hytta, du må utpå! Og det var en vakker kveld, med blikkstille vann…

“Larsen-hytta” speiler seg, dette er hytte nummer tre på rekka….

Hytte nummer fire, “Kristensen-hytta” speiler seg også….De har en helvetes vei opp til hytta! Bratt ur…

Deretter kommer “Baker-hytta”, den ligger lenger bort.. Fortsatt speiling! Han som har gitt tilnavnet til hytta i sin tid, fikk laget skikkelig mur, de har til og med plen!

Hytta til Aasen ligger inne i skyggen, men den speiler seg! Dette var en båttur i vannspeilets ånd, vi skulle egentlig bare se om det lå noen i telt på øyene, men det gjorde det ikke… Så da ble det litt solnedgangsbilder istedet, jeg satt foran i båten og fulgte med…

IMG_E0162

Det er jo vakkert da, når sola gyller over skauen? Vi tok et lite sveip forbi øyene rett utafor hytta også, det hadde sittet en fyr og fiska ute på odden i flere timer, men han hadde reist hjem, han padlet kajakk. Det var 5 ravner som saumfarte området etterpå….

Jeg fikk se den lille hytta “vår” som speilte seg i granskogen, da vi passerte øyene….. Det var en magisk kveld!

IMG_E0180

Siden det var 22 grader i vannet, gikk også jeg ut i vannet, det er ikke hvert år…..Han som hadde brukt motorsag, han bada mer, MED såpe…. Det var litt båttrafikk,- det kalles det når det flyter…to båter var helt nedlessa med utstyr, de ligger sikkert oppå ennå, hvis ikke regnværet har tatt dem… Natta kom, med mygg ut av milde blå, og myggstikk alle veier…. hvordan de har det, de som ligger i hengekøye eller telt, det kan vi bare ane!

Etter frokost på fredag, så dro vi inn til parkeringsplassen, la fra oss båten og gikk opp til Mjøvannet, der har sønnen til noen venner av oss leid hytte…De er flinke, det er vakkert rundt dem! På returen, da lurte vi!!!! Inne i skauen, der kom “huldra”, ei flott dame i førtiåra, med fiskestang og veske,- i ført shorts OG det vi kalte “kjipp-kjapper” som unger, strandsandaler av tynneste sort! Hun var på vei ut i lyngen,- vi fortalte henne at hun burde følge stien bort til hytta og gå ned til vannet der… Dama var fra Hof, hun var IKKE kjent, og hun hadde ikke fiska siden hun fiska makrell for 10 år siden… “Hva gjør du hvis du får fisk”, sa vi….DA HAR JEG ET PROBLEM, sa dama…. men da får jeg rope på sønnen min, han ligger borte i bukta og bader….Og det gjorde han!

Jeg plukka blomster langs veikanten på returen, passer meg alltid for hvor jeg tråkker og hvor jeg setter henda… Men vi møtte en orm da, på veien! De er jo så fine…..Jeg tok bilder og så gikk vi videre… Det lå ei padde der hvor vi legger båten, holdt på å tråkke på henne to ganger….I går da vi våkna, hadde det vært enda flere mygg innom, men det klør ikke så ille….Vi rydda og vaska opp, og dro hjem, vi skulle på konsert på Stallen her i byen, Horten Bluesklubb arrangerte “Eftasblues” med de  beste gutta…. Akkurat da de skulle starte, åpna himmelens sluser seg, så alle trakk inn under tak! Vi var vel 15 stykker i følge kanskje, og vi hadde det kjempefint! Konserten ble 1 time og 7 minutter forsinka, men det spilte ingen rolle, for vi fikk musikk i bøtter og spann etterpå. De spilte MYE  lenger enn det som var planlagt… Han under her, han gikk rundt og briljerte med gitaren sin, og de hadde med seg en unggutt på 14 år, OTTO Jr.,- han blir det noe stort av… Herlighet som den gutten kunne spille OG synge…

Når han ikke spilte med Backers Blaa, satt han på plattingen sammen med faren sin, guttungen har Diesel på ryggen…. Vi hadde en fantastisk kveld…. for været kom seg og sola skinte…

Måka jakta på mat! Vi dro hjem rundt halv ni, da var det slutt og det begynte å regne igjen… Og det har regna og tordna, men det verste været har nok vært andre steder enn her…. Jeg var oppe klokka fem, da skinte sola lavt i regnværet…

Alt er vått, det skinner i våt asfalt og dråpene renner på vinduet… Nå er det helgrått…

Vi bestemte oss for å gå på “Marinegaarden Steakhouse” og spise middag klokka 17 i dag, -hele gjengen som satt på Stallen i går…Vi er flinke til å ta kjappe bestemmelser…. Så da blir det bil i dag også, akkurat som i går! Syklene sto ferdig ute i gården her, regntøyet var henta fram, og så fikk vi se at uværet var nærmere enn tenkt. Inn igjen med syklene, ei kjapp melding til våre eldste venner, om de ville sitte på siden vi tok bilen, og så dro vi for å hente dem… DET var lurt! De blir henta i ettermiddag også, men da var det en av de andre som skulle ta seg av den biten! Vi vil så gjerne ha dem med oss, de er verdens herligste mennesker og de er “verdensmestere” til å si JA TAKK! Og de ber folk hjem på mat og drikke, det er faktisk mange som er MYE yngre som ikke klarer det! Vi er SÅ glad i dem ❤

Det er omtrent sånn ute nå, dette er fra i går kveld…. Denne dagen tror jeg dere får bruke til innesysler,- det er liksom ikke noe vits i å være ute mer enn nødvendig! Jeg rydder hus, for i morra kommer “Engelen” klokka ni! Og DA kan jeg liksom ta litt sommerferie etterpå, vi pensjonistene trenger jo det! Men det er “styremøte” her i morra klokka 17, Reisefølget og vi skal planlegge sommeren! Afrikaturen har jo gått i dass, så vi må planlegge hvordan vi skal få dagene til å gå!

IMG_E9334

Ønsker dere en hyggelig søndag ❤